De Krom maakt bestratingssector weer hip en sexy
De Krom Bestratingen B.V. is wat je noemt een bijzonder familiebedrijf. De visie van het bedrijf in Etten-Leur reikt verder dan het behalen van omzet. De bestratingssector transformeren, dát willen de twee broers Johan en Martijn de Krom.
De Krom Bestratingen B.V. is wat je noemt een bijzonder familiebedrijf. De visie van het bedrijf in Etten-Leur reikt verder dan het behalen van omzet. De bestratingssector transformeren, dát willen de twee broers Johan en Martijn de Krom.
Hoewel de dienstverlening van de Krom B.V. verder gaat dan bestraten alleen, zien de broers vooral knelpunten in de bestratingssector. Bestraten is lichamelijk zwaar werk en dat brengt belemmeringen met zich mee. Met het uitzicht op een hoge pensioenleeftijd is het ambachtelijk stratenmakersberoep volgens ondernemer Johan de Krom zoals het nu is niet meer aantrekkelijk. “Het personeelstekort in onze sector is groot”, licht hij toe. “En het imago van de sector speelt hierbij een grote rol.” Samen met zijn broer besloot hij hier verandering in te brengen. Modern bestraten biedt volgens de twee broers de oplossing.
Modern bestraten
Innovatie staat bij de Krom hoog in het vaandel. Om efficiënter en maatschappelijk verantwoord te werken, zijn er diverse innovaties geïmplementeerd in het arbeidsproces. Hiervoor ontving het mkb-bedrijf WBSO subsidie. “Martijn is de man van de innovatieve projecten.”, vertelt Johan. “Hij heeft bijvoorbeeld de tegelwasinstallatie ontwikkeld en was nauw betrokken bij de volledige automatisering van de installatie.” Met behulp van deze installatie worden tegels gewassen zonder dat er zware fysieke arbeid voor nodig is. Martijn ontwikkelde tevens mee aan het bevestigen van vacuüm-units op shovels, wat het verplaatsen van klinkers vereenvoudigt. Met dergelijke initiatieven worden niet alleen stratenmakers lichamelijk ontlast, ook werkterreinen zijn sneller gereed.
Playstation cultuur
Waarom is het imago van de bestratingsbranche zo verslechterd? Volgens Johan ligt een verschuiving van een praktisch- naar theoriegerichte samenleving hieraan ten grondslag. “Waar jongeren voorheen ambachtelijk werk verrichtten, werken ze nu vooral met toetsenbord en muis. We zien dat het curriculum van opleidingen niet aansluit op de praktijk. Machinaal bestraten is nog steeds een keuzevak, maar wordt wel verplicht door de overheid.” Volgens Johan zijn er twee stromingen binnen het bestratingsvak nodig: enerzijds de ambachtelijke statenmakers die modern kunnen bestraten en anderzijds de stratenmakers achter de computer, die bijvoorbeeld buitenruimtes kunnen inrichten. Onder deze laatste stroming heerst nu nog een Playstation cultuur, die Johan graag in beweging brengt. “Om het bestratingsvak weer aantrekkelijk te maken moeten scholen moderniseren, alleen zover zijn ze nog niet.”
Blended Learning leerlijn
In samenwerking met De Jong Hoogwoud en Romeij stelde de Krom Bestratingen B.V. een projectplan op om de bestratingsbranche te moderniseren. Het doel van dit project is om de branche aantrekkelijker te maken én de sector te verduurzamen en te moderniseren. Voor de Blended Learning leerlijn die de drie partijen ontwikkelen, ontvangen de initiatiefnemers subsidie vanuit het programma MKB Idee. Johan licht het project toe: “De Blended Learning leerlijn bestaat uit drie componenten: klassieke lessen, e-learning en training-on-the-job door leermeesters met senioriteit bij de mkb-bestratingsbedrijven. De Blended Learning leerlijn spreekt niet alleen een nieuwe generatie aan, maar richt zich ook op bijscholing van mensen die het stratenmakersberoep nu uitoefenen. Bovendien wordt de zij instroom bevorderd.”
Sociaal initiatief
Ook voor het ontwikkelen van de Blended Learning leerlijn, werkte De Krom al aan het terugdringen van tekorten aan medewerkers binnen de stratenmakersbranche. Al is dat niet de voornaamste reden, het initiatief kent namelijk ook een sociaal aspect: “Met de hulp van een leermeester van De Krom, het Radiuscollege en zes West-Brabantse gemeenten, worden herintreders vanuit Hart van West-Brabant opgeleid tot stratenmaker.”, licht Johan toe. “Deze Jongens hebben een achterstand tot de arbeidsmarkt en extra aandacht nodig. Wij zorgen voor een zachte landing, waarbij ze het vak leren in hun eigen tempo van iemand die begrip heeft voor de situatie.”
Vitale medewerkers
Dat de Krom Bestratingen geeft om de het welzijn van medewerkers, blijkt uit de diverse projecten. Een voorbeeld daarvan is het Vitaliteitstraject, waarin medewerkers een vitaliteitsscan inclusief fittest kunnen uitvoeren. Een coach biedt vervolgens ondersteuning in de wijze waarop medewerkers structureel aan de slag kunnen gaan met hun vitaliteit. Voor het stimuleren van duurzaam, gezond en veilig werken van medewerkers, ontving De Krom ESF subsidie. Bovendien hebben de broers een aanvraag voor SLIM subsidie ingediend. Deze regeling stimuleert het leren en ontwikkelen van medewerkers.
Duurzame innovatie
Johan de Krom benoemt nog een uitdaging binnen de bestratingssector: verduurzaming. En dat begint volgens de ondernemer bij De Krom zelf. Johan: “Dit jaar zetten wij flink in op duurzaamheid. Niet alleen gaan we ons pand voorzien van zonnepanelen, ook stimuleren we elektrisch rijden. We hebben op dit moment een aantal elektrische bedrijfsauto’s, onze doelstelling is om dit aantal in 2020 te verhogen naar 10.” Daarnaast ontwikkelde De Krom een duurzaam voegmiddel voor de tuinenbranche: Romfix. Hoe dat begon? “In buitenruimtes mocht onkruidbestrijding geen chemische middelen bevatten. Er was een enorme behoefte aan een duurzame oplossing en daarom hebben we een samenwerking opgetuigd.” Inmiddels is De Krom aandeelhouder van Romfix.
Sociale innovatie financieren?
Lees meer over het financieren van sociale innovatie en ontdek voor welke regelingen jouw onderneming in aanmerking komt!
Lees meer