Probo: Duurzaam printen is de norm

Probo is een productiebedrijf dat online georiënteerd is en print services levert aan professionals”, aldus Femke Dijkstra, Marketing Manager bij Probo. Het bedrijf produceert printproducten voor meer dan 10.000 professionals in uiteenlopende vakgebieden zoals architecten, signmakers, webshops, grafisch professionals, reclamebureaus en drukkerijen. Probo levert dus bewust niet aan de eindmarkt. Het bedrijf print op meer dan 350 verschillende materialen en produceert alles zelf in hun productiehuis in Dokkum. De focus van Probo ligt op het versterken van de business van hun klanten met een goed aanbod, marketing- en productinnovatie. Daarbij richt Probo zich niet alleen op de productie, maar ook op de logistiek, technologie en op connectiviteit om hun klanten te helpen hun business te versterken. “We hebben een duurzame visie en leveren kwaliteit”, laat Femke weten.

Probo is een productiebedrijf dat online georiënteerd is en print services levert aan professionals”, aldus Femke Dijkstra, Marketing Manager bij Probo. Het bedrijf produceert printproducten voor meer dan 10.000 professionals in uiteenlopende vakgebieden zoals architecten, signmakers, webshops, grafisch professionals, reclamebureaus en drukkerijen. Probo levert dus bewust niet aan de eindmarkt. Het bedrijf print op meer dan 350 verschillende materialen en produceert alles zelf in hun productiehuis in Dokkum. De focus van Probo ligt op het versterken van de business van hun klanten met een goed aanbod, marketing- en productinnovatie. Daarbij richt Probo zich niet alleen op de productie, maar ook op de logistiek, technologie en op connectiviteit om hun klanten te helpen hun business te versterken. “We hebben een duurzame visie en leveren kwaliteit”, laat Femke weten.

"We produceren print van vandaag en overmorgen."
Jordy de Jong

Verduurzamen in de sector

“We produceren print van vandaag en overmorgen”, legt Jordy de Jong, Brand Builder bij Probo uit. “We kijken naar de trends van de toekomst en hoe we onze klanten kunnen faciliteren zodat zij over tien jaar nog steeds relevant zijn. Sign Again is daar een mooi voorbeeld van, waarbij we kijken naar duurzaamheid en regelgeving en hoe we de meest vervuilende materialen, zoals PVC, kunnen ombuigen naar iets wat niet vervuilend is en circulair blijft. We zien dit als de eerste stap waar we anders mee willen omgaan.” 

“Probo werkt hard aan het verduurzamen van het assortiment en het samenwerken met andere partijen speelt hierin een cruciale rol”, aldus Femke. Daarnaast streeft het bedrijf naar afvalvermindering, waarbij minder dan 10% van het snijafval na productie overblijft. Ook hier komt Sign Again weer terug, waarbij het bedrijf het snijafval van spandoeken terugneemt en hergebruikt om nieuwe producten te maken. “Als we een manier zouden vinden om dit afval terug in de kringloop te brengen, zou dat fantastisch zijn. Voorheen was er namelijk geen oplossing voor dit probleem en werd het weggegooid. Een trend die we de afgelopen jaren in de industrie zien, is dat er producten op de markt komen die recyclebaar zijn of PVC-vrij zijn. Echter, in de praktijk blijkt dat dit lang niet altijd het geval is. Dan is je verhaal over recyclebaarheid eigenlijk een vorm van greenwashing. Wij hebben ontdekt dat PVC juist perfecte eigenschappen bevat voor eindeloze recycling. Onderaan de streep is dat toch wel het meest duurzaam. Sowieso moet je mij duurzaamheid natuurlijk kijken naar het grotere plaatje: de afgelegde afstand, de energie die nodig is om grondstoffen te verkrijgen en de duur van het gebruik van een product. Hierbij moeten we wel gaan kijken naar wat duurzaamheid precies inhoudt. We moeten bijvoorbeeld kijken naar de afgelegde afstand, de energie die nodig is om de grondstoffen te verkrijgen en de duur van het gebruik van een product.”

Koploper in de printindustrie

“Probo wil een duurzame oplossing bieden, maar is zich ervan bewust dat niemand duurzaam koopt”, legt Jordy uit. Het bedrijf is daarom bezig met het ontwikkelen van nieuwe productoplossingen. Met Sign Again kunnen we kosten besparen en kunnen we het materiaal eindeloos recyclen. Enerzijds willen wij als organisatie graag koploper zijn in de printindustrie, omdat wij zien dat wij als industrie een grote invloed hebben op de wereld. Veel materialen worden momenteel nog verbrand, maar in de toekomst zal de producent hiervoor verantwoordelijk worden gehouden. Klanten willen graag mooie boodschappen en verhalen vertellen, maar tegelijkertijd kan het gebruik van materialen ook vervuilend zijn. Om het verhaal als geheel toch positief te houden, zijn er initiatieven nodig. Binnen onze organisatie is er een intrinsieke motivatie om afvalvermindering op alle materialen te realiseren. Met initiatieven zoals Sign Again en andere duurzame projecten, bieden we onze klanten een sterk verkoopverhaal voor hun eigen klanten. Door te laten zien wat er gebeurt met het materiaal na gebruik en waar het vandaan komt, creëren we een sterkere positie.”

Wij versterken de business van onze print professionals

“Onze organisatie heeft als doel om print professionals te faciliteren en hun business te versterken. Sign Again is daarbij de eerste stap, maar we willen ook de volgende stap bekijken om de print- en advertentiewereld 100% circulair te maken. De urgentie daarvoor is de laatste tijd steeds meer voelbaar geworden. Sign Again is uniek omdat na het materiaal na recycling binnen dezelfde industrie blijft. Dat is een mooie USP. Als productiehuis en leverancier van print hebben wij ook een sterke positie, zeker met onze eigen bezorgdienst. Wij kunnen het verschil maken door onze bezorgdienst ook in te zetten voor het terughalen van materialen, waaruit we nieuwe materialen kunnen maken. Dit zijn grote dingen waar veel klanten van ons geen mogelijkheden voor hebben en waar ook niet de focus op ligt. Ik denk dat wij hiermee de klanten deze mogelijkheden kunnen bieden. Het probleem en de uitdaging zijn groot. Als je bijvoorbeeld iets wilt doen met banners, waar ga je deze naartoe brengen? Dit was ook een uitdaging waar wij tegenaan liepen en waar de milieupartners in de regio geen oplossing voor hadden, omdat het op schaal te klein is. Doordat wij in staat zijn om veel kleine stukjes aan elkaar te verbinden, is het groot genoeg om hiermee verder te komen.”

Bestaat de ideale klant voor Probo? “Ja zeker, het ideale klantprofiel voor Probo zijn print professionals die waarde toevoegen voor hun klanten met behulp van de materialen van Probo”, legt Femke uit. “De ideale klant voegt eigen creativiteit en ondernemerschap toe aan de print en komt naar ons voor het printen van de materialen en de logistiek”.

Probo & DB&P

Over de samenwerking met DB&P zegt Tjalling Werkman Productontwikkelaar bij Probo het volgende: “Ik vind het mooi dat je met z’n allen, DB&P, Probo en de printprofessionals beweging krijgt voor duurzamere alternatieven. Sign Again is het begin en het zou mooi zijn als er nieuwe initiatieven samen worden opgezet.” Daarnaast heeft Probo een sociale werkplaats voor Sign Again opgezet waarbij er plek wordt gecreëerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De subsidie Praktijkleren heeft hen hierbij ondersteund. 

Benieuwd wat de WBSO subsidie voor jou kan betekenen? Neem contact met ons op. We kijken graag met je mee!

Benieuwd wat Mark voor jou kan betekenen?

Wil je net als Probo WBSO of Praktijkleren aanvragen? Laat het Mark weten, hij kijkt graag samen met jou wat er mogelijk is.

profielfoto financieringsadviseur Mark van Dijk