Venema E-Mobility Charge Systems: De energietransitie in een technisch licht

In 2018 is Melvin Venema vanuit een interesse voor laadinfra begonnen met Venema E-Mobility Charge Systems. ‘Vanuit Venema E-Mobility zijn we DC laders en mobiele batterij systemen gaan ontwikkelen. We kijken bij de batterijsystemen ook naar het rechtstreeks koppelen van DC laders en dat is uniek. Een batterij is gelijkstroom (DC) en het voertuig moet ook DC geladen worden. Normaliter ga je bij het omvormen van een batterij van DC naar AC en van AC weer naar DC. Dat betekent dat je een verlies hebt van circa 10% over het gehele systeem. Wij zorgen dat laden enkel middels gelijkstroom (DC-DC) gebeurt waarmee wij een efficiëntie bereiken van 98%. Door twee schakels eruit te halen.’

In 2018 is Melvin Venema vanuit een interesse voor laadinfra begonnen met Venema E-Mobility Charge Systems. ‘Vanuit Venema E-Mobility zijn we DC laders en mobiele batterij systemen gaan ontwikkelen. We kijken bij de batterijsystemen ook naar het rechtstreeks koppelen van DC laders en dat is uniek. Een batterij is gelijkstroom (DC) en het voertuig moet ook DC geladen worden. Normaliter ga je bij het omvormen van een batterij van DC naar AC en van AC weer naar DC. Dat betekent dat je een verlies hebt van circa 10% over het gehele systeem. Wij zorgen dat laden enkel middels gelijkstroom (DC-DC) gebeurt waarmee wij een efficiëntie bereiken van 98%. Door twee schakels eruit te halen.’

Bouwondernemingen zijn aan het verduurzamen en ik sta voor de enorme uitdaging om mee te gaan met de tendens van emissieloos werken in 34 steden tegen 2025.
Melvin Venema

Ontstaan vanuit de evenementen in Arnhem

‘Vanuit het technische bedrijf van mijn ouders ontstond de vraag om een batterijbox te bouwen voor evenementen in de stad Arnhem. Arnhem AAN heeft ons ondersteund bij dit project en in 2020 hebben we de eerste batterij gebouwd. Met dit concept kwamen we in contact met Van Werven en hebben we het product verder ontwikkeld tot een robuuste batterijbox voor gebruik op bouwplaatsen. In het ontwikkelproces zijn we ondersteund bij het vinden van de juiste koppeling met DB&P, zodat we een WBSO project konden opstellen. Vanaf eind 2021 hebben we het WBSO project gekoppeld aan het product. Begin dit jaar stonden we op de infra-relatiedagen om de nieuwe ontwikkeling (product) te promoten. We hadden veel aanloop en er zijn al meerdere aanvragen binnengekomen. Dit helpt ons om het product op grote schaal te gaan produceren. We zijn nu aan het onderzoeken hoe we dit zo efficiënt en duurzaam mogelijk kunnen gaan produceren.’ 

Een stukje terug in de tijd

Venema Technisch Bedrijf is ontstaan in 2003. ‘Mijn vader ging van de jachtbouw naar systeembouw en begon met het ontwikkelen van noodstroom en batterijsystemen voor de automotive industrie. In een politieauto moet bijvoorbeeld een zelfvoorzienend en betrouwbaar energiesysteem zitten. In 2018 kwamen we in aanraking met de E-mobility en zijn we begonnen met DC-DC laadtechnologie te ontwikkelen. Dat was ook écht mijn interessegebied. Na mijn opleiding ben ik mijn eigen bedrijf gestart (Venema E-Mobility Charge Systems B.V.), gericht op laadsystemen en mobiele batterijopslag techniek. Inmiddels hebben we een productstructuur en richten we ons op de bouw- en inframarkt.’

Productie en ontwikkelen gescheiden houden

‘We hebben een gezamenlijke locatie voor de ontwikkeling, en sinds kort een grote productiehal op een ander industriegebied waar we grootschalig bezig zijn met het produceren van de systemen. Er is bewust gekozen om de productie gescheiden te houden van de ontwikkeling, omdat we het ontwikkelproces erg belangrijk vinden. Als je aan het ontwikkelen bent, wil je niet dat er producten van klanten doorheen komen. Ontwikkelen is een andere tak van sport. We staan voor kwaliteit en werken daarom samen met verschillende partners om onze krachten te bundelen. Als je aan het ontwikkelen bent en bezig bent met softwareontwikkeling, moet je dat eerst uitwerken en testen voordat je kan produceren.’

Emissieloos werken zet ons aan het werk

‘Bouwondernemingen zijn aan het verduurzamen en ik sta voor de enorme uitdaging om mee te gaan met de tendens van emissieloos werken in 34 steden tegen 2025. Ik ben me ervan bewust dat dit vraagt om elektrische machines en het tijdig laden ervan. Helaas hebben we in Nederland te maken met beperkte aansluitingen en kan het maanden duren voordat we deze aanvragen kunnen verwezenlijken in sommige gebieden. Daarom moeten we nu al starten met het werken met elektrische machines en het aanvoeren van stroom. Het plaatsen van een generator levert fijnstof en uitstoot op, wat in een Natura 2000-gebied niet is toegestaan. Daarom zijn we voortdurend op zoek naar duurzame oplossingen om onze klanten in de bouwsector te helpen met de energietransitie.

Onze klanten geloven in ons product en uiteindelijk gaat het om de marktvraag die niet altijd overeenkomt met het aanbod.. We werken samen met onze klanten om deze uitdaging aan te gaan. In Arnhem werken we bijvoorbeeld samen met Connect’r, die communities organiseert waarbij we betrokken zijn en waar we deze problemen bespreken. Op deze manier kunnen we ervaringen delen en toepassen op onze producten.’

Doelgericht in 2023

‘DC-DC laden is een van mijn kerndoelen en ik werk aan verschillende projecten om dit te verbeteren en aan te bieden aan mijn klanten. Momenteel ben ik bezig met de ontwikkeling van een nieuwe laadvoorziening (HPC Industrial) die zowel AC als DC modulair kan worden aangeleverd voor snel laden. Met slechts één kast kan het materieel worden geladen, waardoor deze opstelling ideaal is voor vestigingslocaties. We hebben ook mobiele laders ontwikkeld speciaal bedoeld voor op de bouwplaats. We blijven ons voortdurend inzetten om de laadoplossingen te verbeteren en zo bij te dragen aan de transitie naar duurzame energie.

Ook zijn wij  momenteel bezig met het opschalen van batterijsystemen en werken we aan andere batterij technologieën die we gaan implementeren. Van daaruit willen we ons  ook richten op het opzetten van de DC-DC-infrastructuur met mobiele batterijsystemen.’

En daar kwam DB&P om de hoek kijken…

‘Een aantal jaar geleden zijn we benaderd door een oud-werknemer van DB&P op een beurs. Op dat moment waren we al bezig met ontwikkelen, maar waren we nog niet op de hoogte van subsidies zoals de WBSO. Tijdens de beurs hadden we direct een goede klik en hebben we vervolgens stappen gezet om de WBSO subsidie aan te vragen en om verder te kijken naar andere subsidies. We zijn dankbaar voor deze samenwerking en het heeft mij geholpen om mijn projecten te financieren en daardoor ook te blijven groeien.

Onze in-house developers zijn betrokken bij verschillende werkzaamheden. Het werken met hen verloopt zeer prettig omdat ze meedenken in oplossingen en mogelijkheden. Als het gaat om ontwikkeling en ontwikkeluren, willen we deze niet doorrekenen naar de klant. Gelukkig worden we geholpen door de WBSO subsidie, waardoor we een loon belastingvoordeel hebben en we ons meer kunnen richten op schaalbaarheid in de toekomst. We zijn dankbaar voor het team van developers dat we hebben en de ondersteuning die we krijgen vanuit de overheid om onze projecten te laten groeien’

Opleiden, een belangrijk onderdeel bij Venema

‘Wij vinden het belangrijk dat starters een kans krijgen. Vorig jaar voor de zomer kwam er een nieuwe medewerker bij ons langs en vroeg of hij bij ons kon komen werken. We hebben hem uitgenodigd voor een gesprek en hij gaf aan dat hij geen affiniteit had met techniek, maar wel interesse had om er meer over te leren. We hebben toen besloten om een deeltijd opleiding te integreren en hem op te leiden vanuit de techniek. We hebben een leertraject opgezet waarin jonge medewerkers zich kunnen ontwikkelen tot engineer en uiteindelijk fulltime aan de slag kunnen. Het is namelijk vaak heel lastig voor mensen die geen affiniteit hebben met techniek om een baan te vinden in de technische sector en wij willen graag een kans bieden aan hen.  Het hele team helpt mee met de opleiding zodat we uiteindelijk als team sterker kunnen worden. Onze organisatiestructuur is plat en we hebben korte lijnen, wat helpt bij de ontwikkeling en het nemen van beslissingen. De subsidie Praktijkleren heeft ons hierbij ook geholpen.’

Venema E-Mobility Charge Systems en DB&P

‘Als techneuten weten we niet altijd welke wegen we moeten bewandelen, dus we vertrouwen op de adviezen van DB&P. Ze hebben ons geholpen om onze doelen te definiëren en ons te laten zien waar we willen zijn over een jaar. Wat we vooral waarderen is dat we zelf de beslissingen nemen en dat er niets wordt opgedrongen.

De eindafwikkeling van de WBSO wordt gedaan door DB&P en krijgen hierover ook updates. Als kleine onderneming is dit een uitdaging, omdat we geen administratief medewerker hebben. We proberen het zo goed mogelijk uit te voeren, maar het is wel lastig. We blijven scherp op de WBSO, omdat het ons helpt om te blijven ontwikkelen en innoveren.’

Tips nodig voor jouw WBSO administratie? Neem contact op met Mark Lipsius, hij kan je voorzien van handige tips & tricks!

Geïnteresseerd in batterij of laadoplossingen van Venema E-Mobility? Neem dan contact op met Melvin Venema via +31 6 41794000.

Benieuwd wat Mark voor jou kan betekenen?

Wil je net als Venema E-Mobility Charge Systems WBSO of Praktijkleren aanvragen? Laat het Mark weten, hij kijkt graag samen met jou wat er mogelijk is.