Datagedreven werken: Hoe doe je dat?
Succesvolle organisaties nemen geen beslissingen op onderbuikgevoel. Ze baseren hun keuzes en doelstellingen op basis van data, en werken dus datagedreven. Maar hoe kun je als organisatie datagedreven werken?
Succesvolle organisaties nemen geen beslissingen op onderbuikgevoel. Ze baseren hun keuzes en doelstellingen op basis van data, en werken dus datagedreven. Maar hoe kun je als organisatie datagedreven werken?
Dit gastartikel is geschreven door Amber Kesselaer, Queen Executive Officer (QEO) van DATA KINGDOM.
Sneller, beter, accurater
Datagedreven werken wordt gedaan om ontwikkelingen te voorspellen en hierop in te spelen. Met behulp van data is het mogelijk processen zo efficiënt mogelijk in te richten, waardoor beslissingen sneller, beter en accurater genomen kunnen worden. Je stuurt op basis van onbewerkte feiten en ruwe data. Denk hierbij aan het formuleren van het inkoopbeleid op basis van de verkoopcijfers per regio of het bepalen van personele capaciteit op basis van het aantal bezoekers in de ochtend vergeleken met de middaguren.
Datastrategie
Hoe kun je dan datagedreven werken? Het werken met data kan nogal overweldigend zijn en het komt regelmatig voor dat mensen door alle cijfers de data niet meer zien. Daarom begint datagedreven werken met een datastrategie. Deze stel je op de onderstaande vragen helder te krijgen:
Organisatiedoelstellingen
Wat wil de organisatie bereiken? Wat zijn de lange termijndoelen? En welke korte termijn doelen hangen hieronder?
Data doelstellingen
De organisatiedoelstellingen zullen de basis zijn voor de data doelstellingen. Hierin leg je vast wat het doel is op het gebied van data. Er zou een duidelijke link met de organisatiedoelstellingen moeten zijn; bijvoorbeeld inzicht in de acquisitie of een gedetailleerd overzicht van de brutomarge per verkocht product. Welke inzichten zijn er nodig om de organisatiedoelstellingen te kunnen monitoren?
Data wensen-en eisen
Welke data zou je beschikbaar moeten hebben om je doelstellingen (zowel data- als organisatiedoelstellingen) te behalen? Wat mag je wettelijk wel en niet opslaan? En wat strookt niet met de integriteit en waarden van je organisatie?
Data-opslag en -veiligheid
Waar wordt de data bewaard? Hoe gevoelig is de informatie? Hoe snel en hoe vaak gaat de data worden geraadpleegd? Hoe lang bewaar je de opgeslagen data?
Databewerking
Wie is de eigenaar van welke data? Bij gebruik van externe tools: zijn er verwerkers overeenkomsten afgesloten? Klopt alles met de privacywetgeving (GDPR/AVG)? Welke personen zouden admin rechten moeten hebben?
Informatie- vs datagedreven
Alle organisaties sturen toch in hogere mate op cijfers? Inderdaad, al spreken we dan meestal van informatiegestuurd werken. Een informatiegestuurde organisatie bepaalt doelstellingen vóór het analyseren van de data, terwijl een datagedreven organisatie doelstellingen afleidt uit de data. Informatiegestuurd werken is een onderdeel van datagedreven werken. Om verandering aan te brengen binnen je organisatie, is datagedreven werken het startpunt.
Online Dashboard
Om uit ruwe data inzichten te halen, kan een online dashboard worden gemaakt. Een dashboard is een visuele weergave van de data binnen de organisatie. Deze toont deze data vaak in de vorm van grafieken, kaarten en diagrammen. Een KPI dashboard geeft direct inzicht in de stand van zaken van key performance indicators (KPI’s) van je bedrijf. Een dashboard kan op management niveau gebruikt worden om het geheel efficiënter te kunnen sturen, terwijl het op afdelingsniveau kan helpen om de operatie efficiënter uit te voeren.
Meer weten over dit onderwerp?
Amber Kesselaer van DATA KINGDOM, zal op 7 juli om 14:00 uur in een webinar toelichten wat data kan betekenen voor de waarde van jouw organisatie. Een presentatie waarin de voordelen, maar ook de ‘hoe dan’ vragen rondom datagedreven werken aan bod zullen komen. Ja, ik meld me aan!
Gratis webinar datagedreven werken
Op woensdag 7 juli organiseren we in samenwerking met DATA KINGDOM het webinar ‘Data het nieuwe goud! Wat kan data voor jouw bedrijf betekenen?’.
Ja, ik meld me aan!