Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwen (SSEB)
Deze regeling heeft als hoofddoel om de emissie van NOx in de bouwsector in 2030 met 60% te verminderen en als nevendoel om de emissie van CO2 en fijnstof te verminderen.
Deze regeling heeft als hoofddoel om de emissie van NOx in de bouwsector in 2030 met 60% te verminderen en als nevendoel om de emissie van CO2 en fijnstof te verminderen.
- Wat houdt de regeling in?
- Wat voor bedrijven kunnen aanvragen?
- Wat zijn de belangrijkste voorwaarden?
- Wat kan het jouw bedrijf opleveren?
- Hoe worden aanvragen beoordeeld?
- Wanneer indienen?
Wat houdt de regeling in?
De SSEB-regeling ondersteunt de ondernemingen in de bouwsector om het beschikbaar potentieel voor stikstofreductie via inzet van schoner en emissieloos bouwmateriaal te realiseren. Onder bouwmateriaal wordt in het kader van deze regeling verstaan:
- Mobiele werktuigen die in de bouw worden ingezet, zoals een graafmachine, aggregaat en asfaltspreidmachine;
- Bouwvoertuigen die speciaal voor de bouw worden ingezet, zoals een betonmixer, kraanwagen en kiepwagen en kieptruck, en hulpfuncties van bouwvoertuigen, zoals een knijper, haakarm en betonpomp;
- Zeegaande bouwvoertuigen, zoals een baggervaartuig, kabellegger en steenstortschip.
Er worden een drietal soorten subsidies beschikbaar gesteld:
- Een aanschafsubsidie. Het betreft de aanschaf van emissieloze bouwmachines door ondernemingen in de bouwsector;
- Een retrofitsubsidie. Het betreft de ombouw van een nieuwe of in gebruik zijnde bouwmachine tot emissieloze bouwmachine door inbouw en installatie van een elektrische aandrijfmotor met een brandstofcel of een niet loodhoudend accupakket en de ombouw van een nieuwe of in gebruik zijnde bouwmachine of zeegaand bouwvoertuig tot een emissiearme bouwmachine of zeegaand bouwvoertuig door toepassing van een nabehandelingssysteem (in dit geval een SCR-katalysator (selectieve katalytische reductie). Ook behoort het hermotoriseren van een ingebruik zijnde bouwwerktuig met een nieuwe verbrandingsmotor (vanaf 130 kw tot en met 560 kw) die voldoet aan de emissienorm fase V of het hermotoriseren va een ingebruik zijnde bouwvaartuig met een nieuwe verbrandingsmotor die voldoet aan de emissienorm Tier III hierbij.
- Een innovatiesubsidie. Het betreft de ontwikkeling van nieuwe emissieloze bouwmachines en de benodigde innovatieve tank- en laadoplossingen. Subsidie is mogelijk voor projecten experimentele ontwikkeling en haalbaarheidsstudies.
Wat voor bedrijven kunnen aanvragen?
De aanschaf en retrofit subsidie is bestemd voor ondernemingen in de bouwsector die zijn gevestigd in Nederland. Ondernemingen van natuurlijke personen en ondernemingen van rechtspersonen komen voor subsidie in aanmerking.
Wat zijn de belangrijkste voorwaarden?
De belangrijkste voorwaarden voor de aanschafsubsidie zijn:
- de onderneming dient ten tijde van de aanvraag ingeschreven te staan als onderneming in de bouwsector volgens SBI-code;
- de overeenkomst voor de aanschaf van de bouwmachine mag ten tijde van de aanvraag geen onherroepelijke verplichtingen bevatten;
- de aanvraag wordt afgewezen, indien een bouwmachine met kenteken reeds is tenaamgesteld ten tijde van indiening van de aanvraag;
De belangrijkste voorwaarden voor de retrofitsubsidie zijn:
- de onderneming dient ten tijde van de aanvraag ingeschreven te staan als onderneming in de bouwsector volgens SBI-code;
- de aanvraag wordt afgewezen indien de overeenkomst ten behoeve van het uitvoeren van de maatregelen, voor indiening van de aanvraag is gesloten.
De belangrijkste voorwaarden voor de innovatiesubsidie zijn:
- het project experimentele ontwikkeling en het project haalbaarheidsstudie kunnen zowel door een individuele onderneming als door een samenwerkingsverband van ondernemingen worden ingediend;
- voor een project haalbaarheidsstudie vindt de subsidieverdeling plaats op volgorde van binnenkomst van volledige aanvragen;
- voor een project experimentele ontwikkeling vindt de subsidieverdeling plaats aan de hand van een rangschikking van een tiental criteria, te weten: technische ontwikkeling, praktijkervaring, NOx-reductie, vervolgpotentieel, kennisoverdracht, kwaliteit van de doelstellingen, snelheid van het project, projectmanagement, begroting en kosteneffectiviteit en samenwerking;
Wat kan het jouw bedrijf opleveren?
De aanschafsubsidie: Voor 2023 is er voor de aanschaf van emisseloze bouwmachines € 36.000.000 beschikbaar.De aanschafsubsidie bedraagt per emissieloze bouwmachine maximaal 40% of 50% (voor mkb-ondernemingen) van de meerkosten t.o.v. een referentie-bouwmachine. De maximale subsidie bedraagt € 200.000 per bouwmachine. Voor mkb-ondernemingen bedraagt dit € 300.000. Dit wordt verminderd met 11,25% forfaitaire milieu-investeringsaftrek over de investeringskosten voor de bouwmachine tot maximaal € 300.000.
De retrofitsubsidie: Voor 2023 is er voor de retrofitsubsidie € 14.000.000 beschikbaar. De retrofitsubsidie bedraagt per bouwmachine of zeegaand bouwvoertuig maximaal 40% of 50% (voor mkb-ondernemingen) van de kosten van de maatregelen, bestaande uit het ombouwen met een elektrisch aandrijfmotor of met een nabehandelingsysteem/SCR katalysator. Voor hermotorisering van een voertuig bedraagt de subsidie maximaal 15% van de investeringskosten. De maximale subsidie bedraagt € 200.000. Voor MKB-ondernemingen bedraagt het € 300.000.
De innovatiesubsidie: Voor de innovatiesubsidie is er € 9.000.000 beschikbaar voor technische ontwikkelingen en projecten praktijkervaring. Per experimentele ontwikkeling is dat maximaal € 1.000.000. Voor de projecten haalbaarheidsstudie die in 2023 het gehele jaar ingediend kunnen worden, is er een budget beschikbaar van € 1.000.000. De innovatiesubsidie bedraagt voor projecten experimentele ontwikkeling maximaal 45% van de projectkosten tot een maximum van € 1.000.000. Voor projecten haalbaarheidsstudie bedraagt de subsidie maximaal 70% van de projectkosten tot een maximum van € 50.000.
Een verhoging is mogelijk indien één van de volgende voorwaarden is vervuld:
- het project behelst daadwerkelijke samenwerking (10%):
- tussen ondernemingen waarvan er ten minste één een mkb-onderneming is, en geen van de ondernemingen neemt meer dan 70% van de in aanmerking komende kosten voor haar rekening;
- of tussen een onderneming en één of meer onderzoeks- en kennisinstellingen, waarbij deze organisaties minimaal 10% van de in aanmerking komende kosten dragen en het recht hebben hun eigen onderzoeksresultaten te publiceren.
- de projectresultaten worden ruim verspreid via conferenties, publicaties, open access-repositories, of gratis opensource-software (15%)
Voor mkb-ondernemingen geldt een opslag van 10%.
Hoe worden aanvragen beoordeeld?
Voor deze regeling geldt het first come, first serve-principe. Dit betekent dat aanvragen inhoudelijk worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst, totdat het budget is uitgeput.
Wanneer indienen?
Aanvragen voor de aanschafsubsidie en de retrofitsubsidie kunnen ingediend worden vanaf 9 mei 2023, 9.00 uur tot en met 29 december 2023, 12.00 uur.
Aanvragen voor de innovatiesubsidie, onderdeel experimentele ontwikkeling. kunnen ingediend worden vanaf 9 mei 2023 9.00 uur tot woensdag 6 september 2023 17.00 uur.
Aanvragen voor de innovatiesubsidie, onderdeel haalbaarheidsstudie, kunnen ingediend worden vanaf 9 mei 2023 9.00 uur tot en met vrijdag 29 december 2023 17.00 uur.
Meer weten over SSEB?
Wil jij weten of jij in aanmerking komt voor de subsidie? Consultant Jan vertelt je er graag meer over.