Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwen (SSEB)
Deze regeling heeft als hoofddoel om de emissie van NOx in de bouwsector in 2030 met 60% te verminderen en als nevendoel om de emissie van CO2 en fijnstof te verminderen.
Deze regeling heeft als hoofddoel om de emissie van NOx in de bouwsector in 2030 met 60% te verminderen en als nevendoel om de emissie van CO2 en fijnstof te verminderen.
- Wat houdt de regeling in?
- Wat voor bedrijven/organisaties kunnen aanvragen?
- Wat zijn de belangrijkste voorwaarden?
- Wat kan het jouw bedrijf opleveren?
- Hoe worden aanvragen beoordeeld?
- Wanneer indienen?
Wat houdt de regeling in?
De SSEB-regeling ondersteunt de ondernemingen in de bouwsector om het beschikbaar potentieel voor stikstofreductie via inzet van schoner en emissieloos bouwmateriaal te realiseren. Onder bouwmateriaal wordt in het kader van deze regeling verstaan:
- Mobiele werktuigen die in de bouw worden ingezet, zoals een graafmachine, aggregaat en asfaltspreidmachine;
- Bouwvoertuigen die speciaal voor de bouw worden ingezet, zoals een betonmixer, kraanwagen en kiepwagen en kieptruck, en hulpfuncties van bouwvoertuigen, zoals een knijper, haakarm en betonpomp;
- Zeegaande bouwvoertuigen, zoals een baggervaartuig, kabellegger en steenstortschip.
Er worden een drietal soorten subsidies beschikbaar gesteld:
- Een aanschafsubsidie. Het betreft de aanschaf van emissieloze bouwmachines doo ondernemingen in de bouwsector;
- Een retrofitsubsidie. Het betreft de ombouw van een nieuwe of in gebruik zijnde bouwmachine tot emissieloze bouwmachine door inbouw en installatie van een elektrische aandrijfmotor met een brandstofcel of een niet loodhoudend accupakket en de ombouw van een nieuwe of in gebruik zijnde bouwmachine of zeegaand bouwvoertuig tot een emissiearme bouwmachine of zeegaand bouwvoertuig door toepassing van een nabehandelingssysteem (in dit geval een SCR-katalysator (selectieve katalytische reductie).
- Een innovatiesubsidie. Het betreft de ontwikkeling van nieuwe emissieloze bouwmachines en de benodigde innovatieve tank- en laadoplossingen. Subsidie is mogelijk voor projecten experimentele ontwikkeling en haalbaarheidsstudies.
Wat voor bedrijven/organisaties kunnen aanvragen?
De subsidie is bestemd voor ondernemingen in de bouwsector die zijn gevestigd in Nederland. Zowel ondernemingen van natuurlijke personen (eenmanszaak, VOF, CV en maatschap) komen voor subsidie in aanmerking als ondernemingen van rechtspersonen (BV, NV, coöperatie, onderlinge waarborgmaatschappij) komen voor subsidie in aanmerking. Provincies, gemeenten, waterschappen of openbare lichamen komen niet in aanmerking voor subsidie.
Non-profitinstellingen, onderzoeksorganisaties en leveranciers van bouwmaterieel komen alleen in aanmerking voor subsidie bij deelname aan innovatieprojecten, maar niet voor aanschaf- of retrofitsubsidie.
Wat zijn de belangrijkste voorwaarden?
De belangrijkste voorwaarden voor de aanschafsubsidie zijn:
- de onderneming dient ten tijde van de aanvraag ingeschreven te staan als onderneming in de bouwsector volgens SBI-code;
- de overeenkomst voor de aanschaf van de bouwmachine mag ten tijde van de aanvraag geen onherroepelijke verplichtingen bevatten;
- de aanvraag wordt afgewezen, indien een bouwmachine met kenteken reeds is tenaamgesteld ten tijde van indiening van de aanvraag;
De belangrijkste voorwaarden voor de retrofitsubsidie zijn:
- de onderneming dient ten tijde van de aanvraag ingeschreven te staan als onderneming in de bouwsector volgens SBI-code;
- de aanvraag wordt afgewezen indien de overeenkomst ten behoeve van het uitvoeren van de maatregelen, voor indiening van de aanvraag is gesloten;
De belangrijkste voorwaarden voor de innovatiesubsidie zijn:
- het project experimentele ontwikkeling en het project haalbaarheidsstudie kunnen zowel door een individuele onderneming als door een samenwerkingsverband van ondernemingen worden ingediend;
- voor een project haalbaarheidsstudie vindt de subsidieverdeling plaats op volgorde van binnenkomst van volledige aanvragen;
- voor een project experimentele ontwikkeling vindt de subsidieverdeling plaats aan de hand van een rangschikking van een tiental criteria, te weten: technische ontwikkeling, praktijkervaring, NOx-reductie, vervolgpotentieel, kennisoverdracht, kwaliteit van de doelstellingen, snelheid van het project, projectmanagement, begroting en kosteneffectiviteit en samenwerking;
Wat kan het jouw bedrijf opleveren?
De aanschafsubsidie bedraagt per emissieloze bouwmachine maximaal 40% of 50% (voor MKB-ondernemingen) van de meerkosten t.o.v. een bouwmachine met een verbrandingsmotor, verminderd met 11,25% forfaitaire Milieu-Investeringsaftrek (MIA). De maximale subsidie bedraagt € 300.000 per bouwmachine. Voor 2022 is er voor de retrofitsubsidie ook maximaal € 5.000.000 beschikbaar.
De retrofitsubsidie bedraagt per bouwmachine of zeegaand bouwvoertuig maximaal 40% of 50% (voor MKB-ondernemingen) van de kosten van de maatregelen (ombouwen met een elektrisch aandrijfmotor of met een nabehandelingsysteem/SCR katalysator), verminderd met 11,25% Milieu-Investeringsaftrek (MIA). De maximale subsidie bedraagt € 300.000.
Voor de innovatiesubsidie zijn er een tweetal tenders voor projecten experimentele ontwikkeling met een beschikbaar budget van € 4.000.000 in het voorjaar en € 5.000.000 in het najaar.
Voor de projecten haalbaarheidsstudie die in 2022 het gehele jaar ingediend kunnen worden, is er een budget beschikbaar van € 1.000.000.
De innovatiesubsidie bedraagt voor projecten experimentele ontwikkeling 25% van de projectkosten tot een maximum van € 1.000.000. Voor projecten haalbaarheidsstudie bedraagt de subsidie 50% van de projectkosten. tot een maximum van € 50.000.Â
 Een verhoging is mogelijk indien één van de volgende voorwaarden is vervuld:
- het project behelst daadwerkelijke samenwerking (10%):
- tussen ondernemingen waarvan er ten minste één een mkb-onderneming is, en geen van de ondernemingen neemt meer dan 70% van de in aanmerking komende kosten voor haar rekening;
- of tussen een onderneming en één of meer onderzoeks- en kennisinstellingen, waarbij deze organisaties minimaal 10% van de in aanmerking komende kosten dragen en het recht hebben hun eigen onderzoeksresultaten te publiceren.
- de projectresultaten worden ruim verspreid via conferenties, publicaties, open access-repositories, of gratis opensource-software (15%)
Voor MKB-ondernemingen geldt een opslag van 10%.
Hoe worden aanvragen beoordeeld?
De aanschafsubsidie en de retrofitsubsidie worden beoordeeld op basis van binnenkomst (“first come first serve”).
Voor de innnovatiesubsidie, onderdeel projecten experimentele ontwikkeling geldt dat ze beoordeeld worden o.b.v. de volgende beoordelingscriteria:
- Technische ontwikkeling
- Praktijkervaring;
- NOx-reductie;
- Vervolgpotentieel;
- Kennisoverdracht;
- Kwaliteit van de doelstellingen;
- Snelheid van het project;
- Projectmanagement;
- Begroting en kosteneffectiviteit;
- De kwaliteit van de samenwerking
Wanneer indienen?
Aanvragen voor de aanschafsubsidie en de retrofitsubsidie kunnen ingediend worden vanaf 9 mei 2022, 9.00 uur tot 30 december 2022, 12.00 uur.
Aanvragen voor de innovatiesubsidie, projecten experimentele ontwikkeling, kunnen ingediend worden vanaf 31 mei, 9.00 uur tot 31 augustus, 17.00 uur.Â
Aanvragen voor de innovatiesubsidie, haalbaarheidsstudie, kunnen ingediend worden vanaf 9 mei 2022, 9.00 uur tot 31 december 2022, 17.00 uur.
Meer weten over SSEB?
Wil jij weten of jij in aanmerking komt voor de subsidie? Consultant Jan vertelt je er graag meer over.
Contact
Meer weten over SSEB?
Alles nog eens rustig en beknopt nalezen? Download de Factsheet Subsidieregeling Schoon En Emissieloos Bouwen (SSEB)
