Een lening aantrekken via crowdfunding
Wil je een lening aantrekken voor je bedrijf? Dat kan door middel van crowdfunding. Oneplanetcrowd is onze samenwerkingspartner en hét crowdfundingplatform voor innovatieve en duurzame projecten. Er worden enkel maatschappelijk innovatieve ondernemingen op het platform gepresenteerd en daarom levert crowdfunding via Oneplanetcrowd een dubbel rendement op, zowel financieel als maatschappelijk.
Wil je een lening aantrekken voor je bedrijf? Dat kan door middel van crowdfunding. Oneplanetcrowd is onze samenwerkingspartner en hét crowdfundingplatform voor innovatieve en duurzame projecten. Er worden enkel maatschappelijk innovatieve ondernemingen op het platform gepresenteerd en daarom levert crowdfunding via Oneplanetcrowd een dubbel rendement op, zowel financieel als maatschappelijk.
- Wat is crowdfunding?
- Hoe werkt crowdfunding?
- Voorbereiding van een crowdfundingproject
- Misconcepties over crowdfunding
- Zo haal je het meeste uit je crowdfundingproject
- 5 tips om op te vallen met jouw crowdfundpitch
Wat is crowdfunding?
Crowdfunding is een groeiend fenomeen in zowel binnen- als buitenland. Het wordt een steeds gangbaardere manier van het financieren van een project of onderneming. Bij crowdfunding investeren veel investeerders (de crowd) een relatief klein bedrag in een bedrijf. Hiermee delen zij het risico. In ruil voor het financieren wil de crowd een rendement maken. Dit kan op verschillende manieren, afhankelijk van het type funding. Welke typen zijn er, en welke type is geschikt voor jouw onderneming?
Hoe werkt het crowdfunding?
Projecten worden voor plaatsing altijd gekeurd door Oneplanetcrowd. Zo blijft de kwaliteit gewaarborgd. Je wordt bovendien ondersteund bij het organiseren van je campagne. Het proces bestaat uit 6 stappen:
- Oriëntatiefase (quickscan)
- Analyse en customer due diligence
- Investment comittee
- Campagne voorbereiding
- Campagne
- Afhandeling
De periode tussen vanaf de oriëntatiefase tot het moment dat jouw geld gestort wordt neemt gemiddeld drie maanden in beslag.
Er zijn verschillende vormen van crowdfunding. Hieronder staan een aantal mogelijkheden waarop crowdfunding projecten zijn gebaseerd:
Donation
Bij donation-based wordt gezocht naar geldschieters die hun geld doneren voor een bepaald doel. De investeerder krijgt geen beloning voor het geboden bedrag. Bij donation-based gaat het er de investeerder met name om dat het doel wordt bereikt. De investering wordt vaak gedaan vanuit filantropische overwegingen of om een bepaald doel te sponsoren.
Reward
Binnen deze vorm van crowdfunding krijgen geldschieters een niet-financiële beloning voor hun investering. Het kan gaan om een kaartje voor een theatervoorstelling die in de maak is, of het kopen van een product voordat het in productie gaat. Deze vorm wordt ook wel “solution-crowdfunding” genoemd.
Debt
Debt crowdfunding is een vorm van crowdfunding waarbij individuen of bedrijven geld kunnen lenen van een groep mensen die samen de lening verstrekken. Normaliter wordt een lening vaak verstrekt door de bank. Bij debt crowdfunding lenen investeerders aan een onderneming en krijgen vervolgens rente. In het ideale geval gebeurt dit tegen een lagere rente dan bij de bank. Debt crowdfunding functioneert als een bedrijfslening waarbij de rente direct aan een grote groep investeerders wordt betaald. De betalingsstructuur wordt verzorgd door het crowdfundingplatform.
Equity/Aandelen
Equity crowdfunding (ook wel crowdinvesting genoemd) is een vorm van crowdfunding waarbij investeerders crowdfunding aandelen krijgen in ruil voor hun investering. De verwachting is dat er in de toekomst dividend zal worden uitgekeerd of dat de aandelen tegen een hogere waardering verkocht kunnen worden.
Elk van deze vormen van crowdfunding hebben een verschillende aard. Donation of reward crowdfunding zijn goede manieren om de kracht van een idee te testen en om naamsbekendheid te vergroten, terwijl er ook kapitaal wordt binnengehaald. Bij debt en equity crowdfunding ligt de focus meer op het financiële aspect.
Wat zijn de voordelen van crowdfunding?
In de afgelopen jaren heeft crowdfunding een sterke opkomst gemaakt. Crowdfunding biedt dan ook veel voordelen. Zo levert een crowdfundingcampagne veel naamsbekendheid op, de investeerders kunnen dienen als ambassadeur van het project, je kunt aftasten of het publiek wel zit te wachten op jouw product of dienst en een succesvolle campagne kan de opstap zijn naar een serieuze informal investor.
Echter wordt crowdfunding nu steeds meer als volwaardig gezien en gaan ook business angels en participatiemaatschappijen crowdfunding als deel van hun investeringsportfolio zien. De komende jaren zal er steeds meer informatie beschikbaar zijn en zullen trends over populaire branches, gemiddelde streefbedrag per branche en meest risicovolle proposities in kaart gebracht kunnen worden. Ook zullen platforms de ondernemers steeds meer helpen met tools voor bijvoorbeeld het krediet en hun beveiliging.
Daarom kan crowdfunding op een aantal manieren gezien worden als kans voor huidige investeerders en venture capitalists:
- Ten eerste kan crowdfunding gebruikt worden als test om te zien of het product aanslaat en aan populariteit wint onder de ‘crowd’. Als het financieringsdoel dan behaalt wordt, kan een investeerder er bij een volgende ronde instappen met zekerheid dat er een achterban is.
- Door middel van deze constructie kan ook een hybride financiering gecreëerd worden, waarin crowdfunding en venture capitalists afwisselen of elkaar aanvullen in het verstrekken van durfkapitaal.
- Ook is dit een kans voor investeringsmaatschappijen, omdat deze maatschappijen meestal niet investeren in start-ups. Investeringsmaatschappijen hebben een trackrecord nodig, met historische cijfers, welke start-ups niet hebben. Doordat de start-ups gefinancierd worden door middel van crowdfunding, zorgt dit dat de ondernemingen blijven bestaan en naar een volgende levensfase groeien. Vervolgens kunnen de investeringsmaatschappijen dan instappen en een groei-investering doen.
Omdat crowdfunding nog in zijn kinderschoenen staat, doen platforms er juist alles aan om grote incidenten te voorkomen en zeer voorzichtig te zijn, want 1 grote fout kan ervoor zorgen dat crowdfunding an sich aan geloofwaardigheid verliest. Het moet gezien worden als een alternatieve manier van financiering, waar voor iedere propositie een andere bron optimaal kan zijn. Crowdfunding is een efficiënte en snelle manier van geld ophalen, maar waar planning, voorbereiding en een nauwkeurige uitvoering veel tijd en aandacht vereisen.
Meer weten over crowdfunding?
Is crowdfunding geschikt voor jouw project? Download hier de gratis whitepaper en leer alle tips & tricks over crowdfunding.
Wil je ook gaan crowdfunden?
Ik begeleid je graag in jouw zoektocht naar groeifinanciering. Dien vrijblijvend een financieringsaanvraag in.
Voorbereiding van een crowdfundingproject
Crowdfunding wordt een steeds belangrijkere alternatieve financieringsbron en iedereen lijkt erin geïnteresseerd te zijn. Het is echter niet gemakkelijk en de voorbereiding op zo’n campagne wordt vaak over het hoofd gezien. Deze periode voordat het crowdfundingproject live gaat is cruciaal om de toon te zetten voor het verdere verloop ervan.
Ondernemers moeten af van de gedachte dat er zomaar een campagne gestart kan worden en het geld dan gemakkelijk binnenstroomt. De voorbereiding op een campagne duurt ongeveer 60 dagen en kan worden verdeeld in drie fases.
Fase 1: Crowdfunding research
Er is een grote kans dat een bedrijf met hetzelfde soort businessidee al een crowdfundingproject gedaan heeft. In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden, is dit de kans om deze waardevolle informatie over het verloop van soortgelijke projecten te verzamelen en ervan te leren. Door te kijken wat er goed en fout ging kan je jouw marketingstrategie en bijvoorbeeld incentive hierop aanpassen. Ook is dit de kans om je doelgroep verder te specificeren en te zien wat hen motiveerde om te investeren. Het is goed om naar de fundingcurve te kijken en zien hoe geleidelijk het project volliep om te zien of er een vast publiek is voor deze industrie. Deze fase is om de mindset van jouw toekomstige klanten te begrijpen en om jouw project beter te kunnen positioneren.
Fase 2: Crowdfunding bereik
In deze fase begin je met het bereiken van de juiste mensen om uiteindelijk een succesvol crowdfundingproject te krijgen. Natuurlijk begin je eerst met het informeren van je vrienden, familie en de rest van je eigen netwerk om het balletje te laten rollen. Het is belangrijk dat je website up-to-date is en er regelmatig nieuws op geplaatst wordt voor de eerste opgebouwde contacten. De site moet minimaal een ‘over ons’, ‘contact’ en een nieuwspagina bevatten. Het is vervolgens van belang om een lijst met influencers te hebben die kunnen helpen met het verspreiden van de crowdfunding via hun netwerk. Meer hierover lees je in dit artikel.
Fase 3: Opbouwen van een community
Veel ondernemers denken dat ze deze stap pas hoeven doen als de crowdfunding online staat. Door middel van een actieve en vooral positieve community komt er minder druk te staan op de marketingcampagne. Er kan niet volledig worden geleund op het netwerk van het platform voor het vol krijgen van het project.
Een goede manier om een community te creëren is het actief meepraten op forums. Daar discussiëren mensen over zaken waar ze gepassioneerd over zijn. Zoek daarom twee of drie forums die praten over onderwerpen die gerelateerd zijn aan jouw product. Sluit je aan en help de mensen een paar weken oprecht met advies. Daardoor wordt het makkelijker om deze groep gepassioneerd te maken over jouw product.
Als een crowdfundingproject begint zonder funding, dan heeft het maar 15% kans op slagen. Echter, als de case vanaf het begin al ongeveer 5% gevuld is, heeft het meteen 50% kans om succesvol gefund te worden. Het lijkt veel werk, maar als de pre-launch succesvol is, is er vanzelfsprekend minder te doen tijdens en na het crowdfundingproject.
Misconcepties over crowdfunding
Crowdfunding kent vele misconcepties. Veel ondernemers en investeerders denken dat crowdfunding alleen gebruikt word bij slechte proposities die via geen enkele andere financieringsbron, zoals de bank of een investeringsfonds, financiering kunnen ophalen. Ook is het bij crowdfunding niet makkelijk om het gevraagde bedrag op te halen, hoewel veel mensen denken dat het eenvoudig is. Ten derde denkt men dat crowdfunding zeer fraudegevoelig is. Dit is alles behalve waar en komt onder andere door de volgende twee redenen:
- Crowdfundplatforms hebben er zelf ook baat bij om goede proposities te plaatsen, aangezien het verdienmodel vaak ook gebaseerd is op succescases. Daarom gaan platforms eerst zelf onderzoek doen en niet alle proposities zomaar plaatsen.
- ‘Crowd dilligence’. Dit betekent dat omdat de propositie openbaar is, iedereen een boekonderzoek kan doen en zijn oordeel op verschillende forums kwijt kan. Als iemand dan een negatieve opmerking plaatst wordt het moeilijk het streefbedrag te halen.
Zo haal je het meeste uit je crowdfundingproject
Even wat feitjes: de helft van de crowdfundingprojecten is een starter. In 2015 is de gemiddelde rente 7,15% en de gemiddelde looptijd 52,7 maanden. De meeste projecten zijn aangeboden in Zuid-Holland, Noord-Holland en Noord-Brabant. De meeste ondernemingen zijn een BV, op de tweede plaats een eenmanszaak en als derde een VOF. Hieronder wat tips om het meeste uit een crowdfundingproject te halen als ondernemer zijnde.
Bereid je financieringsaanvraag goed voor
Neem de tijd voor het creëren van je businessplan en financieringsaanvraag. Zorg dat het plan goed onderbouwd is en de financiële gegevens realistisch zijn en kloppen. Ook spellingsfouten kunnen ervoor zorgen dat de aanvraag wordt afgewezen.
Zorg voor een incentive
Met een cadeau bij de investering zorg je voor een extra motivatie om juist in jouw onderneming te investeren. Een goed voorbeeld was het crowdfundingproject van een horlogemaker, waar bij investeerders met een investering vanaf €2000 een horloge cadeau kregen. Dit zorgde ervoor dat investeerders die normaliter een lager bedrag investeren, toch verhoogden en meer investeerden voor de incentive.
Informeer je omgeving als eerst
Zorg ervoor dat mensen uit je omgeving zoals klanten, personeel, vrienden en familie op voorhand geïnformeerd worden en de kans krijgen om als eerste te kunnen investeren. Dit zorgt er ten eerste voor dat er een groep is die het product actief kunnen steunen en promoten en ten tweede dat het project al voor een deel gefund is voordat deze onder ogen komt voor de rest van de investeerders. Op deze manier zien zij dat er al een groep is die erin geloofd en zullen zij zelf ook eerder instappen.
Blijf in contact met je ambassadeurs
Het is belangrijk om nadat de financiering binnen is in contact te blijven met de investeerders. Zij zijn de ambassadeurs van je product. Door hen op de hoogte te houden en het nieuws en de ontwikkelingen te delen blijven zij in contact met het product. Zij hebben er baat bij als de onderneming goed loopt en zullen dit graag met hun omgeving delen.
5 tips om op te vallen met jouw crowdfundpitch
Iedere dag schieten er nieuwe crowdfunding-campagnes uit de grond. Het aanbod voor kleine investeerders is groot, maar hoe zorg je ervoor dat de crowd juist geld in joúw crowdfundpitch stopt? Daarom 5 tips om op te vallen in de crowdfund-massa:
1. Schrijf een solide plan
Het allerbelangrijkste is een geweldig idee, in combinatie met een degelijke opzet waaruit blijkt wat je van plan bent. Zowel professionele als particuliere investeerder willen weten dat je aan ieder aspect hebt gedacht, wat je doet wanneer je een obstakel tegenkomt en dat je de juiste persoon bent om het plan uit te voeren. Omschrijf ook waar je geld voor ophaalt en hoe je dat precies gaat besteden, aan de hand van een budgettering en planning.
2. Vertel jouw persoonlijke verhaal
Naast het technische gedeelte van jouw businessplan, is het essentieel om jouw persoonlijke verhaal te vertellen. Hoe ben je op dit idee gekomen? Welk probleem gaat jouw idee oplossen? Wat heb je al ondernomen om jouw idee te realiseren? En waarom heb je de hulp nodig van het grote publiek? Iedereen is gevoelig voor het menselijke aspect achter een geweldig idee. Vooral crowdfund-investeerders zijn vaak impuls-investeerders, dus speel daar slim op in.
3. Kies het juiste crowdfundplatform
In Nederland zijn er ongeveer tachtig crowdfundingsites waar ondernemers hun plannen kunnen presenteren. Maar net zoals niet iedere lippenstift of iedere stropdas bij je past, zo zijn er ook crowdfundingplatformen die minder geschikt voor jouw plannen zijn. Breng alle platformen in kaart en analyseer wie de daadwerkelijke investeerders zijn. Let ook op welke vorm van crowdfunding een website biedt.
4. Eerst offline, daarna online
Het echte werk begint al enkele weken tot maanden voordat jouw crowdfundpitch online gaat. Vertel zoveel mogelijk mensen over jouw plan om via crowdfunding geld op te halen om uw idee te realiseren. Denk hierbij aan familie, vrienden, kennissen, zakenrelaties en iedereen die het maar wil horen. Dit heeft twee voordelen: zodra jouw campagne in de lucht gaat, is er geen betere reclame dan wanneer je al een aantal investeerders heeft gevonden. In crowdfundland gaat het gezegde ‘als er één schaap over de dam is…’ echt op. Het tweede voordeel is dat je wellicht een professionele investeerder kunt vinden die jouw beoogde bedrag verdubbelt bij succes. Dit vertrouwen wekt ook weer het vertrouwen van de crowd.
5. Vraag het minimumbedrag
Je hebt een duidelijk getal aan euro’s voor ogen dat je op wilt halen via crowdfunding. Maar vraagt altijd het laagste bedrag waar je mee uit de voeten kunt. Ten eerste is dit van belang voor het slagen van jouw crowdfund-campagne; wanneer deze niet volloopt ontvang je geen cent. Ten tweede omdat jouw huidige pledgers – maar ook nieuwe pledgers – vaak willen blijven investeren in goede crowdfundpitches, omdat ‘iedereen het doet’. Uit diverse onderzoeken blijkt ook dat een tweede crowdfund-campagne van ondernemers meestal een groter succes is dan crowdfundpitch nummer één. Bovendien is een tweede crowdfund-campagne een ideaal moment om iedereen op de hoogte te brengen van een nieuwe (succesvolle) vervolgstap in de realisatie van jouw businessidee.
Op zoek naar financiering?
Is crowdfunding geschikt voor jouw project? Download hier de gratis whitepaper en leer alle tips & tricks over crowdfunding.