De vijf racedagen van het Vattenfall Solar Team

De World Solar Challenge, die werd gereden in Australië, is voor Vattenfall Solar Team niet afgelopen zoals gehoopt. Toch zijn de prestaties van het team bewonderingswaardig. Een verloop van de vijf racedagen van het Vattenfall Solar team lees je hieronder.

De World Solar Challenge, die werd gereden in Australië, is voor Vattenfall Solar Team niet afgelopen zoals gehoopt. Toch zijn de prestaties van het team bewonderingswaardig. Een verloop van de vijf racedagen van het Vattenfall Solar team lees je hieronder.

Dag 1

Na de kwalificatie mocht de NunaX starten vanaf de achtste startplek. Het was een vliegende start, de NunaX was Darwin nog niet uit en haalde het team uit Toronto en Tokio al in. Maar op dat moment kwam ook de eerste tegenslag: een connector bleek los te zitten, waardoor het zonnepaneel niet meer optimaal kon presteren. Het team besloot een korte stop te maken voor elektronische checks. Ondanks dat de raceauto binnen twee minuten weer reed, werd de auto ingehaald door het team uit Tokio en Michigan. Na de controlstop werd er van coureur gewisseld en dat bleek een goede zet: ook zij deed twee inhaalacties. Dit resulteerde in iets unieks: voor het eerst stonden er drie Nederlandse solar teams aan de top. De dag eindigde met de volgende teams in de top drie. Het team uit Twente reed aan de top, gevolgd door het Vattenfall Solar Team en Groningen stond op plek drie.

Afbeelding: Jorrit Lousberg

Dag 2

Om acht uur in de ochtend stond het team paraat om de eerste zonnestralen op te vangen. De teams vertrokken op dezelfde volgorde als dat ze eindigden: Vattenfall Solar Team dus op de tweede plek. De strategen binnen het team hadden deze dag een belangrijke rol. De timing van de stoplichten werd gemeten, zodat hierop de korte-termijn strategie kon worden aangepast. De slimme strategie zorgde ervoor dat de NunaX niet voor het rode stoplicht hoefden te wachten, terwijl tegenstanders dit wel moesten. Daarnaast was er minder goed weer voorspeld aan het einde van de dag. Kostbare potentiele energie kon verloren worden als de schaduw van een wolk op het paneel valt. Door de weerobservatie van Meteo is het kamp op het allerlaatste moment nog een paar honderd meter verplaatst. Dit zorgde ervoor dat de NunaX een aantal minuten extra kon laden. Het team kon deze dag de tweede positie in de race behouden.

Afbeelding: Jorrit Lousberg

Dag 3

Vandaag was het doel van het team om het gat tussen de NunaX en de koploper uit Twente kleiner te maken. Dit werd een uitdaging, aangezien het een bewolkte dag was. Daarnaast waren er harde windvlagen onderweg vol met zand. De ervaren coureur Tim was in staat het gat te verkleinen. Het Vattenfall Solar Team reed voorbij de plek waar het Twentse team hun kampement had uitgestald. Zo’n 600 meter verder deed het Vattenfall Solar Team hetzelfde. De NunaX moest flink worden schoongemaakt vanwege al het zand dat het zonnepaneel bedekte. De volgende dag wordt namelijk alles op alles gezet worden om het team uit Twente in te halen. De NunaX start als tweede.

Afbeelding: Hans-Peter van Velthoven

Dag 4

Met een achterstand van twee minuten op het team uit Twente, begon het Vattenfall Solar Team aan de vierde racedag. De inhaalactie ging echter anders dan gepland. Na 20 minuten racen stond het team uit Twente langs de weg. De zonneauto Red E kon door schade niet meer verder rijden. Gelukkig was de coureur ongedeerd. Het Vattenfall Solar Team deed die dag extra z’n best om veilig door de harde windvlagen te rijden. Bij de controlstop bleek dat het Belgische team Agoria nog slechts 24 minuten achterstand had op de NunaX. Aan het einde van de dag wisten ze dit zelfs in te perken tot een verschil van 7 minuten. Met nog 300 kilometer te gaan en twee teams op de hielen, hoop het Vattenfall Solar Team morgen als eerst over de finish te komen.

Afbeelding: Jorrit Lousberg

Dag 5

Dag 5 is de laatste racedag en de kansen van de NunaX op de overwinning leken goed. Maar met nog 250 kilometer te gaan sloeg het noodlot toe. Coureur Tim merkte dat er iets mis was en reed de NunaX naar een zijweggetje. Vanuit de volgauto zagen de teamleden rook komen uit de voorkant van de NunaX. De coureur kon snel uitstappen en werd in veiligheid gebracht. Volgens het protocol mocht het team niet in de buurt komen van de brandende NunaX. Het team stond vanaf een afstand vol ongeloof te kijken. Voor het eerst in twintig jaar zal de Nuna de finish niet halen. De oorzaak van de brand is nog onbekend. Het team baalt natuurlijk enorm, maar is blij dat de coureur in veiligheid kon worden gebracht.

Afbeelding: Jorrit Lousberg

Trotse sponsor

Uiteraard is de teleurstelling binnen Vattenfall Solar Team groot. Het team heeft zoveel tijd en energie gestoken in het bouwen van de NunaX en de voorbereidingen van de race. Ondanks het trieste einde van de race, zijn we trots op de prestaties van het team.